Spotkanie projektowe w Hiszpanii

W dniach od 11.02.2014 do 16.02.2014 troje nauczycieli z naszej szkoły: dyrektor Jan Kuciapski, szkolny koordynator projektu Małgorzata Pater oraz Anna Kołaczyńska uczestniczyli w kolejnym spotkaniu w ramach realizowanego projektu Comenius LLLP „Przyroda źródłem porozumienia europejskiego”, finansowanego przez Komisję Europejską. Gospodarzem spotkania była szkoła CEIP La Arboleda z Murcji, miasta położonego w południowo-wschodniej części Hiszpanii, liczącego ponad 400 tysięcy mieszkańców. Program wizyty był bardzo bogaty i obejmował wędrówki po wybranych szlakach turystycznych, jak też zadania z zakresu bezpieczeństwa i pierwszej pomocy. Pierwszy dzień pobytu poświęcony był prezentacji drużyn, zwiedzaniu szkoły i zapoznaniu się z hiszpańskim systemem edukacyjnym. Uczniowie hiszpańscy przygotowali na powitanie gości ciekawy program artystyczny z piosenkami i tańcami narodowymi każdego z krajów partnerskich. Uczestnicy projektu wzięli też udział w warsztatach z zakresu udzielania pierwszej pomocy, przeprowadzonych przez przedstawicieli Czerwonego Krzyża. Na koniec dnia wszyscy udali się do Ratusza, gdzie miało miejsce spotkanie z władzami miasta.
Kolejne dni wizyty obfitowały w wiele ciekawych zajęć: wędrówki po szlakach: Blanca-Abaran oraz trasa do Mazarron. Wrażenie na spacerujących zrobiła także 20 - kilometrowa trasa, która wiodła brzegiem Morza Śródziemnego, a główną atrakcję stanowiła niezwykła roślinność oraz formy skalne utworzone pod wpływem wody oraz warunków atmosferycznych. Oprócz wędrówek, uczestnicy spotkania brali udział w warsztatach związanych z wyplataniem różnych przedmiotów ze specjalnego rodzaju włókna, produkowanego z traw rosnących w tej części Hiszpanii. Włókno to stosowane jest w rękodzielnictwie do wyrobu miedzy innymi: strun, koszyków oraz tradycyjnego obuwia.
Dużo emocji wzbudziły warsztaty z zakresu pierwszej pomocy przygotowane i prowadzone przez wszystkie drużyny obecne na spotkaniu projektowym. Każda ze szkół partnerskich miała za zadanie przeprowadzić krótkie szkolenie dotyczące określonych sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu. Drużyna z naszej szkoły, wyposażona w profesjonalną apteczkę zawierającą nawet sztuczne rany i sztuczną krew, uczyła, jak zatamować różnorodne krwawienia. Tak obrazowy pokaz możliwy był dzięki pomocy HGR Starachowice, od której wypożyczono pomoce.
W czasie wizyty odbywały się też spotkania robocze koordynatorów, na których omawiano zrealizowane zadania, dokonywano ich ewaluacji oraz planowano kolejne, wynikające z planu projektu. Zaprezentowano również jeden z produktów projektu tzw. „Handbook”- podręczny przewodnik zawierający mapy wybranych szlaków turystycznych każdego z partnerów, z dokładnym opisem, oznaczenia szlaków typowe dla poszczególnych krajów oraz mini słownik z podstawowym słownictwem i zwrotami z zakresu turystyki, bezpieczeństwa, fauny i flory, pogody i ochrony przyrody. Za opracowanie przewodnika odpowiedzialna była szkoła polska i przedstawiona przez nią wersja spotkała się z dużym uznaniem partnerów.