Psycholog

Godziny pracy:
Poniedziałek 11.30 - 13.00
Wtorek 7:45 - 9.15
Środa 13.00 -16.00
Czwartek 13.00-16.00
Piątek 7.45 - 9.45

 

Psycholog szkolny
Zadaniem psychologa szkolnego jest wspieranie uczniów oraz pomoc im w radzeniu sobie z różnymi problemami i trudnościami. Psycholog szkolny wspiera również rozwój i edukację uczniów.
Do psychologa szkolnego można zwracać się z bardzo różnymi sprawami – związanymi ze szkołą, ale również z rówieśnikami, czy z problemami domowymi.
Do psychologa szkolnego możesz iść między innymi, gdy:

  • odczuwasz trudności w kontakcie z rówieśnikami
  • ktoś Cię zaczepia, przezywa, zabiera Twoje rzeczy
  • obawiasz się jakiegoś nauczyciela lub masz poczucie, że nie jesteś sprawiedliwie traktowany
  • odczuwasz trudności w kontakcie z rodzicami bądź innymi członkami rodziny
  • doświadczasz przemocy w swoim domu lub jakimkolwiek innym miejscu
  • czujesz się osamotniony lub smutny
  • a także w wielu innych sytuacjach, w których potrzebujesz porady i wsparcia

Najważniejszym celem pracy psychologa szkolnego jest zapewnienie opieki psychologicznej uczniom oraz zapewnienie wsparcia rodzicom i nauczycielom.
 
Podstawowymi zadaniami w codziennej pracy psychologa, dzięki którym cel ten może zostać realizowany, są:

Praca z uczniem:

  • diagnoza potencjalnych możliwości ucznia,
  • diagnoza trudności emocjonalnych ucznia poprzez obserwację
    w klasie, wywiad z rodzicem lub nauczycielem oraz wykorzystanie technik projekcyjnych,
  • indywidualne zajęcia z uczniami (relaksacyjne, rozwijające, korygujące, wspomagające),
  • zajęcia z klasami – integracyjne, psychoedukacyjne, profilaktyczne, wychowawcze, rozwijające kompetencje społeczne,
  • rozmowy terapeutyczne oraz grupowe zajęcia o charakterze terapeutycznym
    z uczniami.

 
Praca z rodzicem/ opiekunem:

  • indywidualne spotkania z rodzicami o charakterze psychoedukacyjnym,
  • poradnictwo wychowawcze oraz konsultacje rodzinne,
  • udzielanie informacji zwrotnych na temat przebiegu pracy z dzieckiem, ukierunkowywanie oddziaływań rodzicielskich,
  •  udzielanie wsparcia zgłaszającym się rodzicom w sytuacjach trudnych, kierowanie do specjalistów w zależności od potrzeb,
  • przygotowywanie dla rodziców ulotek i artykułów o treściach psychoedukacyjnych na wybrane tematy (np. nadpobudliwość psychoruchowa, dysleksja, rozpoczęcie nauki w szkole, uzależnienia, agresja, itp.).

 

Współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami i pedagogiem szkolnym:

  • wywiady na temat funkcjonowania społecznego i emocjonalnego uczniów,
  • konsultacje w celu ustalenia optymalnych sposobów oddziaływań,
  • z wychowawcami i pedagogiem szkolnym,
  • interwencje wychowawcze,
  • udzielanie wsparcia w sytuacjach trudnych i konfliktowych.

Drogi uczniu!
Jeśli:

  • masz jakiś problem i nie wiesz z kim o tym porozmawiać,
  • czujesz się samotny,
  • masz jakiś sekret/ tajemnicę i chcesz się z tym kimś podzielić,
  • boisz się chodzić do szkoły,
  • źle czujesz się w swojej klasie,
  • czujesz się odizolowany od rówieśników albo wpadłaś/ wpadłeś w towarzystwo, które robi rzeczy, które Ci się nie podobają (uważasz, że są złe),
  • ktoś Ci dokucza, wyzywa, wyśmiewa, grozi, wymusza od Ciebie pieniądze itp.,
  • masz inne problemy w relacjach z rówieśnikami lub osobami dorosłymi (rodzicami, nauczycielami),
  • masz trudności w nauce,
  • martwisz się sytuacją w domu rodzinnym,
  • często boli cię głowa albo brzuch chociaż jesteś zdrowy,
  • masz problem z kontrolowaniem agresji,
  • często „wybuchasz” i tracisz równowagę,
  • zrobiłeś coś, czego bardzo żałujesz,
  • jesteś nieśmiała/ ły i bardzo chcesz to zmienić,
  • nie wiesz jaką szkołę średnią wybrać lub co robić w życiu,
  • po prostu chcesz o coś spytać,

Przyjdź – razem spróbujemy sobie z tym poradzić.
Rozmowa może sprawić, że znajdziesz sposoby rozwiązania nurtujących Cię problemów. Twoje problemy nie świadczą o tym, że jesteś inna/y, gorsza/y. Inni też mają problemy. Wszyscy ludzie je mają. Jesteś odważna/y, bo umiesz przyznać się samemu przed sobą, że nie potrafisz sobie z czymś poradzić. Rozmowa to dojrzała i właściwa decyzja.

Jak zapisać się do psychologa?
Do psychologa szkolnego możesz iść sam/a w godzinach jego pracy. Nie musisz w tym celu mieć zgody rodziców czy opiekunów.

Tajemnica zawodowa
Idąc do psychologa możesz zastanawiać się czy to o czym będziecie rozmawiać zostanie między Wami. Psychologa obowiązuje tak zwana tajemnica zawodowa, oznacza to, że psycholog nie może opowiadać innym o tym czego dowiaduje się od Ciebie. Jednak, jeśli psycholog spotyka się z osobą niepełnoletnią to o pewnych sprawach musi rozmawiać z jej rodzicami lub opiekunami. Psycholog musi poinformować rodziców, jeśli dziecku grozi jakieś niebezpieczeństwo.

Drogi rodzicu/opiekunie!
Jeśli:

  • martwi Cię zachowanie Twojego dziecka,
  • niepokoją Cię jego wyniki w nauce,
  • coś się dzieje w Twojej rodzinie i boisz się, jaki to będzie miało wpływ na Twoje dziecko,
  • zachowanie Twojego dziecka nagle się zmieniło, a nie wiesz, dlaczego,
  • Twoje dziecko jest nieśmiałe lub agresywne i chciałbyś mu pomóc to zmienić,
  • chciałbyś poprawić lub pogłębić relacje ze swoim dzieckiem,
  • nauczyciele zwracają uwagę, że w szkole z dzieckiem się coś dzieje (ma problemy
  • z koncentracją, ma trudności w nauce, łatwo wpada w gniew, ma trudności
  • z przestrzeganiem dyscypliny, jest lękliwe lub wycofane itd.),
  • Twoje dziecko zachowało się tak, że czujesz się zaskoczony i chcesz się upewnić, czy wszystko jest w porządku,
  • chcesz się zasięgnąć porady dotyczącej instytucji świadczącej pomoc dziecku i rodzinie, a także placówek specjalistycznych (diagnostycznych i leczących),

Przyjdź – razem spróbujemy się temu przyjrzeć.
Moja praca bez Twojego udziału nie przyniesie dużych efektów.  Jako rodzic/ opiekun jesteś najważniejszy dla swojego dziecka i dlatego tak ważne jest, żebyśmy wspólnie starali się znaleźć rozwiązanie.
 

ZałącznikWielkość
Jak wspierać dzieci.docx28.33 KB
jak poradzić sobie z lękiem CPPB.docx22.61 KB
TRENING BUDOWANIA POZYTYWNEJ SAMOOCENY.docx36.58 KB
Bezpieczenstwo w sieci.docx28.87 KB
Bezpieczenstwo w sieci- inf dla rodziców.docx27.5 KB
Techniki zapamiętywania.docx26.77 KB
Myśl pozytywnie.docx31.04 KB