Do Rodziców

Szanowni Państwo!
Dyrektorzy wszelkiego typu szkół zostali zobowiązani przez Ministra Edukacji Narodowej do organizacji nauczania na odległość. Na stronach MEN oraz Świętokrzyskiego Kuratorium Oświaty systematycznie ukazują się kolejne informacje dotyczące realizacji obowiązku szkolnego oraz podstawy programowej w tych trudnych czasach.
 
Szkoła do zdalnego nauczania wykorzystuje przede wszystkim:

  • do nauczania w klasach 0-3 program ZOOM, konsultacje z nauczycielami za pośrednictwem poczty elektronicznej i telefonów
  • W klasach 4-8 Platformę Office 365. Uczniowie posiadają konta na tej platformie założone przez nauczyciela informatyki. Wychowawcy i nauczyciele poszczególnych przedmiotów będą udzielać uczniom informacji o formach i metodach pracy zdalnej.
  • poszczególni nauczyciele wykorzystują też inne komunikatory, informując o tym bezpośrednio zarówno rodziców, jak i uczniów. Większość z tych nośników elektronicznej komunikacji jest znana uczniom i rodzicom, gdyż były wykorzystywane już wcześniej.

Zgodnie z zaleceniem MEN skierowanym do szkół 17 marca 2020 roku prosimy o wzięcie pod uwagę poniższych zaleceń:

  1. Apelujemy, by uważnie czytać wiadomości mailowe. Często znajdą tam Państwo dodatkowe informacje od nauczycieli na temat pracy zdalnej uczniów, np. termin wykonania danej pracy. Nauczyciel nie zawsze ma możliwość bezpośredniego skontaktowania się z uczniem. Nie wszyscy uczniowie udostępnili swoje adresy e-mailowe, również i z tego powodu, że nie wszyscy je posiadają i nie tylko wiek dziecka odgrywa tu rolę. Rodzice w związku z tym muszą wziąć na siebie kwestie wsparcia informacyjnego dla dziecka, szczególnie w klasach młodszych.
  2. Należy uczulać dzieci na terminy realizacji zadań do wykonania, jeżeli nauczyciel nie podał takiej informacji, należy przesłać do niego zapytanie w tej kwestii.
  3. Istotnym jest, by wdrażać dzieci do obowiązkowości i systematyczności, by nie narastały zaległości i by dziecko nie pozostało na ostatnią chwilę przed powrotem do szkoły z nawałem niewykonanych zadań. Proszę kontrolować, czy jeśli nauczyciel o to poprosił, dzieci odesłały wykonane zadania, czy pracowały z materiałem przesłanym przez nauczyciela, czy wchodzą na platformę zdalnego nauczania.
  4. Proszę rozsądnie zarządzać czasem spędzanym przez dziecko na nauce i rozrywce. Zaplanować czas w obu tych sferach. Po ok. 40 minutach pracy powinna nastąpić przerwa. Naukę można rozplanować na dłuższy okres czasu. Proszę pamiętać, aby nie przeciążać dziecka zbyt dużą liczbą zadań i nauki na raz. Nauczyciele też będą mieli to na względzie. Im młodsze dziecko, tym większą potrzebę ruchu posiada, toteż bardzo ważne, by mogło zmieniać formy aktywności.
  5. Ważna jest też dbałość o miejsce dziecka do pracy. Powinno być ciche, w miarę możliwości odizolowane od źródeł hałasu, z odpowiednim wyposażeniem (biurko lub stolik i krzesło dostosowane do wzrostu dziecka, odpowiednie oświetlenie, porządek na stoliku i wokół niego, ograniczenie bodźców zakłócających w zasięgu wzroku –

zabawki, telewizor, telefon komórkowy, zwierzęta domowe itd.). Również dbałość o pozytywną atmosferę i właściwe podejście dziecka do nauki da szansę osiągniecia oczekiwanych, pozytywnych efektów. Nie chcemy, aby dzieci poprzez nadmiar pracy oraz zmuszanie ich do wykonywania zadań zniechęciły się do nabywania wiedzy w ogóle.

  1. W miarę możliwości można korzystać z różnych alternatywnych form nauki – gier, zabaw edukacyjnych, planszówek, nauki przez zabawę. Każda forma nabywania i utrwalania wiedzy jest dla dzieci obecnie wskazana.
  2. Zapraszamy do korzystania z możliwości kontaktu z nauczycielami, dyrekcją – poprzez maila.
  3. Obecny czas jest dla nas wszystkich bardzo trudny, a dla młodego pokolenia często bardzo niezrozumiały. To Państwo najczęściej tłumaczą dzieciom aktualną sytuację. Wszyscy liczymy na to, że stosując odpowiednie środki prewencji, możemy uchronić się od zakażenia koronawirusem. Proszę pamiętać o zasadach higieny i przypominać o nich dzieciom (mycie rąk, zakrywanie ust przy kichaniu i kaszlu, stosowanie jednorazowych środków higienicznych, unikanie kontaktu z grupami osób).
  4. Przypominajmy też dzieciom, a przy okazji i sobie, o zasadach bezpiecznego funkcjonowania w sieci:
    • korzystaj z oprogramowania antywirusowego,
    • otwieraj wiadomości tylko od znajomych osób,
    • ostrożnie pobieraj pliki z sieci,
    • unikaj klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail,
    • nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłaj swoich zdjęć,
    • chroń swoje konta na serwisach społecznościowych,
    • stosuj trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr,
    • czytaj regulaminy,
    • sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL,
    • pamiętaj, że osoba po drugiej stronie nie musi być tym, za kogo się podaje.
  5. Można skorzystać z (rekomendowane przez MEN):

Wszyscy: i Szkoła, zwłaszcza nauczyciele, i Państwo zetknęliśmy się z zupełnie nowymi problemami i wyzwaniami. To trudny czas dla nas wszystkich. Powinniśmy się wzajemnie wspierać, bo cel mamy wspólny: z jednej strony bezpieczeństwo, z drugiej edukacja dzieci.
 
                                          Z poważaniem Dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 1 w Starachowicach